Friday, March 25, 2011

Penyalah gunaan muka buku (facebook)

Zaman sekarang ni...ramai yang dah ada muka buku . Saya pun tak tahu la nak cakap camne . Bukan orang - orang tua dan remaja je yang ada , budak umur setahun jagung pun dah ada . Tah pape . Saya pun tak tahu apa tujuan diorang buat muka buku pada usia camtu . Kekadang kakak dan abang budak tu je yang saja gatal nak tolong buatkan . Pastu , ada lak yang buat akaun muka buku sampai tiga empat akaun . Haish . Sebenarnya , saya pun guna muka buku jugak . Takkan la saya nak guna friendster kolot tu kan ? Saya dah guna muka buku ni start daripada saya darjah 5 . Saya tak rajin online sangat sebab time tu , muka buku tak de pape lagi . Kekawan sekolah pun tak ramai yang ada . 

Saya nak tanya koranglah....kenapa korang buat muka buku ? Nak contact lost friends ? Berniaga ? Promosi kan barang ? Promosikan band ? Atau.....macam kat bawah ni ?



Kat atas ni adalah perkara yang selalu remaja buat . Tol kan ? Kalau tak citer pasal awek , korang mesti akan share benda yang tak sepatutnya . Misalnya , kutuk orang kat facebook , citer pasal ahli keluarga korang dan hal - hal peribadi . Seolah - olah macam.....hidup kita dah tak ada privacy lagi ! Tu perkara berat tu ! Kengkadang , saya pun TER-share benda camtu . Aduh . Korang pikir - pikirkanlah sendiri ye ? Sebelum saya habiskan entri ni , saya nak share sesuatu kat korang . Muka buku analistik . Salam .
Facebook mempunyai lebih 350 juta pengguna aktif . Lebih daripada 35 juta pengguna mengemaskini status mereka setiap hari dengan lebih 55 juta kemaskini setiap hari .
Seandainya facebook adalah sebuah negara , ia akan menjadi negara ke-5 terbesar di dunia selepas China , India , AS dan Indonesia .
Lebih daripada 2.5 billion gambar dimuat naik ke facebook setiap bulan
Facebook bukan sahaja sudah menewaskan trafik laman sosial MySpace , malah mendapat tempat ke-2 dalam senarai laman web yang paling banyak dilawati di AS selepas Google .
Syria , China , Vietnan & Iran pernah menyekat facebook .

Source : Aku , kau & facebook
Beli ! Jangan tak beli !


p/s:Rumah ku dah ada internet ! Yay !
Reactions:

1 comments:

 
biz.