Sunday, February 13, 2011

Disable text selection



Hello.Assalamualaikum!Li hau ma?I'm fine.

Kikiki...esok sekolah la...Takpe...saya tulis entri ringkas je hari ni...
Baiklah,hari ni saya nak ajar kat korang semua macam mana tak nak orang lain ciplak (copy paste) content blog korang.
Cuba korang tengok blog saya.Ada perubahan tak?Haha...mestilah!Korang highlight la apa-apa text kat blog saya.Boleh tak?Hahahaha....tak boleh!



So,daripada korang disable right click dan keluarkan mesej pop up kat blog korang tu(annoying giler!!!),lebih baik korang ikut cam saya buat ni.^^

First,korang copy kod kat bawah ni...


<script type="text/javascript" language="JavaScript">
function disableText(e){
  return false
}
function reEnable(){
  return true
}
//For browser IE4+
document.onselectstart = new Function ("return false")
//For browser NS6
if (window.sidebar){
  document.onmousedown = disableText
  document.onclick = reEnable
}
</script>



Then,seperti biasa....korang tekan Edit HTML dan tekan Expand widgets....
Korang tekan CTRL dan F...akan keluar kotak find....nanti search perkataan <head>...

Pastu,korang akan nampak banyak perkataan 'head'...korang pastekan kod tadi kat bawah perkataan 'head' yang pertama sekali tu...
Save template...<3
Dengan mengikuti pembelajaran ini,korang akan dapat banyak kelebihan....yiippieee..

Kelebihan:
1-Orang lain tak leh curi content blog korang dengan menekan CTRL+C.
2-Boleh bukak link kat new window.(kalau korang disable right click,macam mana orang lain nak bukak link kat new window dalam blog korang tu?)
3-Menambahkan bilangan follower sebab tak ada mesej pop up yang annoying tu!!

Sekian dari saya.Tata...

Reactions:

2 comments:

  1. Eh,ye ke?Hehe...
    Terima kasih kerana jadi orang yang kedua komen di blog saya :DDD

    ReplyDelete

 
biz.